Sök:

Sökresultat:

435 Uppsatser om Hägglunds fordon - Sida 1 av 29

Höghöjdsanpassning av BvS10 : Konceptstudie för optimering av överladdningssystem

This report relate a concept study that consider a number of different proposals to improve the overcharging system in BAE Systems Ha?gglunds tracked vehicle series BvS10, to maintain sealevel power at extreme altitude.At high altitude the power losses beacuase of the air density that decreases, which results in less fuel can be burned. The decreasing of air density also gives rise to fatigue failure of the turbocharger unless power is reduced.The proposals shall be as required by BAE Systems Ha?gglunds economically sustainable and defensible from a packing perspective. That means the selected solution must have a reasonable price tag and at the same time a minimal impact on adjacent components.The basis for this thesis is based on benchmarking of both the auto industry as the flight industry, to find inspiration and tips for improvement.Some of the concepts have after gathering facts and calculations been excluded while other solutions has been considered as workable and thus interesting for BAE Systems Ha?gglunds.Initially the current turbochargingsystem was analyzed in order to determine the starting point and thus be able to fix the current problems surrounding high altitude driving.

TBL 7§ Förverkande av fordon

Mathias Frohm och Tobias Södergren har skrivit ett fördjupningsarbete om möjligheterna att förverka fordon enligt TBL 7§. Arbetet gÄr igenom lagstiftningen, propositionerna och praxis..

Styrsystem för fordon med hjÀlp av artificiella neurala nÀtverk

Denna rapport jÀmför tvÄ nÀtverksarkitekturer för artificiella neurala nÀtverk vars uppgift Àr att realisera ett styrsystem för ett fordon som det Àven skall lÀra sig att styra. JÀmförelsen bygger pÄ utförda experiment dÀr de bÄda nÀtverken fick lÀra sig att styra ett fordon lÀngs en slumpgenererad vÀg. BÄda nÀtverken bygger pÄ belöningsbaserad inlÀrning för att lÀra sig lösa uppgiften.Resultatet av utvÀrderingen visar bÄde att nÀtverken inte hade nÄgra problem med att lÀra sig att styra fordonet och att de inte krÀvde lÄng tid för att kunna lÀra sig hur fordonet skulle styras. Resultaten visar inte heller att nÄgon skillnad fanns i vare sig tillförlitlighet eller generaliseringsförmÄga hos de bÄda nÀtverksarkitekturerna..

Projektering Plan 12 PiteÄ Hamn, Haraholmen

Detta examensarbete behandlar den utredning och projektering som jag gjort över en uppstÀllningsplats pÄ Haraholmen som PiteÄ Hamn befogar över och valt att kalla ?Plan 12?. Min utredning strÀcker sig till att undersöka vilka fordon och ekipage som ska verka pÄ denna plan, ge förslag pÄ ett antal olika överbyggnader och projektera fram ritningar med höjdsÀttning över planen tillsammans med diken, vattenavrinning och anslutningsvÀgar..

Fordonsgrafiker pÄ EA DICE : Hur bygger jag ett fordon till ett spel, med prestanda, utseende och utnyttjande av de resurser som finns tillgÀngliga i Ätanke?

Uppsatsen Àr en reflekterande text som behandlar det verk som skapats av mig under examensarbetet i medier vid Högskolan i Skövde. Verket bestÄr av ett fordon skapat i samarbete med företaget EA DICE dÀr prestanda, utseende och resurser har varit största fokus. Den reflekterande texten inleds med en inledning dÀr det framgÄr hur och varför jag valde examensarbete följt av problemstÀllning och mÄl. Vidare redogörs vilka begrÀnsningar och avgrÀnsningar som gjorts i arbetet och reflektioner kring det slutgiltiga resultet. Efter detta följer en förteckning över vad verket bestÄr av och arbetsprocessen bakom det hela.

Designutmaningar för fjÀrrdiagnostik av fordon

Under de senaste Ären har e-underhÄll vÀckt ökat intresse. Det Àr en underhÄllshantering dÀr exempelvis ett fordon hanteras och övervakas över internet. Inom detta omrÄde finns det olika tekniker. En sÄdan teknik som vuxit fram under de senaste Ären Àr ?remote diagnostic system? eller fjÀrrdiagnostiska system.

Navigering och styrning av ett autonomt markfordon

I detta examensarbete har ett system för navigering och styrning av ett autonomt fordon implementerats. Syftet med detta arbete Àr att vidareutveckla fordonet som ska anvÀndas vid utvÀrdering av banplaneringsalgoritmer och studier av andra autonomifunktioner. Med hjÀlp av olika sensormodeller och sensorkonfigurationer gÄr det Àven att utvÀrdera olika strategier för navigering. Arbetet har utförts utgÄende frÄn en given plattform dÀr fordonet endast anvÀnder sig av enkla ultraljudssensorer samt pulsgivare pÄ hjulen för att mÀta förflyttningar. Fordonet kan Àven autonomt navigera samt följa en enklare given bana i en kÀnd omgivning.

Universell stolkonstruktion: Till HĂ€gglunds fordon

NÀr man pÄ BAE Systems HÀgglunds AB konstruerar en ny stol till ett fordon sÄ har man tidigare individanpassat stolarna utefter dess position. MÄlet med detta examensarbete var, istÀllet för att individanpassa en stol, konstruera en stol som gÄr att anvÀnda pÄ flera positioner i flera fordon. Ursprungstanken var att konstruera en stol som skulle fungera att anvÀndas i tre stycken HÀgglundsfordon, Armadillo, Bvs10 och Cv90, dÀr stolen skulle fungera pÄ förarplats i Cv90 och Bvs10 samt som chef- och skyttestol i Armadillo och Cv90. Eftersom HÀgglunds tillverkar fordon med inriktning mot försvarsindustrin medför det att stolarna sitter i fordon som idag anvÀnds i krigsdrabbade omrÄden vÀrlden över. Detta bidrar i sin tur att kraven pÄ stolarna blir mycket höga.

Analys av varför bilar styr framnÀr bÄtar och flygplan styr bak

Bakhjulsstyrning av fordon Àr en möjlig konfiguration som lite glömts bort inom fordonstekniken. Tidigare arbeten inom Àmnet bakhjulsstyrning Àr vÀldigt detaljerade och snÀva i sin analys. I detta arbete vill författaren visa en bakgrund till hur olika farkoster styrs samt analys av detta.Syftet med arbetet Àr att utifrÄn litteratursökning och intervjuer kunna besvara vilken inverkan drivkÀllans placering och de konceptuella skillnaderna mellan olika farkoster har pÄ styrningens placering. Samt vilka förvÀntade egenskaper en farkost fÄr med icke konventionell styrning. Med hjÀlp av en simulering i MATLAB Àr syftet att kunna besvara vilken roll massa, hastighet och axellÀngd spelar för ett bakhjulsstyrt fordon och hur responsen ser ut jÀmfört med ett framhjulsstyrt fordon.Resultatet frÄn intervjuerna och litteraturen visar att drivkÀllans placering nÀra rodret Àr vÀldigt viktig för fartygs styrningsförmÄga.


Analys och utvÀrdering av elektromekanisk drivlina för hybridfordon

Precer Group har en patenterad teknologi för förbrÀnning av fasta brÀnslen, till exempel pellets eller metallbrÀnslen. Tekniken Àr anvÀndbar till bland annat fordon och nu Àr deras vision Àr att skapa en ny typ av miljövÀnligt och brÀnslesnÄlt fordon som drivs av fast brÀnsle. Det kommer att vara ett lÀttviktsfordon med seriehybriddrivlina. Drivlinan till fordonet kommer att bestÄ av Precers förbrÀnningsenhet, en vÀrmemotor, generator, batteri, motor controller och en eller flera elmotorer med tillhörande kraftelektronik.Vi har gjort en studie pÄ vilka typer av elmotorer som kan anvÀndas för fordonsdrift och jÀmfört olika lösningar pÄ vilka motorer och controllers som kan passa till fordonet Precer Group kommer att tillverka. Vi har ocksÄ gjort en bedömning om det kan vara anvÀndbart med regenerativ bromsning i fordonet och pÄ vilka sÀtt tekniken kan implementeras.Den generator vi anser lÀmpligast till vÀrmemotorn Àr en borstlös DC-generator dÄ den har hög toppverkningsgrad och en passande karaktÀristik för att anvÀndas till vÀrmemotorn.

Polisbilens Ergonomi & SÀkerhet : GÀllande bilbÀlte & bilstol

Polisen anvÀnder i stor utstrÀckning fordon som en del av sitt arbete. Fordonet Àr inte bara ett transportmedel, det Àr ett arbetsverktyg och inte minst en arbetsplats. Under övningar med utryckningsfordon upplevde vi det svÄrt att sitta bekvÀmt och ergonomiskt riktigt i de bilstolar som fordonen Àr utrustade med. BilbÀltet stod Àven för ett problemomrÄde i sig. Vi stötte pÄ en potentiell sÀkerhetsrisk under vÄra empiriska försök vid Polisutbildningen i UmeÄ.

Verktyg till snabba förprototyper

I takt med att utvecklingen i fordon gÄr framÄt i rasande fart finns risken att man med ökadutvecklingshastighet börjar glömma viktiga delar i anvÀndbarhet och kanske till och med missardet ursprungliga mÄlet. Detta kan bli ett problem nÀr man ska utveckla ett grafisktanvÀndargrÀnssnitt för fordon och missar viktiga tester för att undersöka mÀnniskors kognitivaförmÄga för nya system.Genom att göra anvÀndartester i ett tidigt stadium kan man mycket tidigt fÄ veta om man hartagit fram rÀtt produkt för mÄlen.Problem med att göra tester i ett tidigt stadium Àr att mycket kapital mÄste sÀttas in för att skaffadyra programvaror som öppnar för möjligheten att göra tillrÀckligt trovÀrdiga tester förtestpersonerna. Det Àr alltid fördelaktigt att utföra tester som liknar den fÀrdiga produkten sÄ nÀrasom möjligt för att kunna ge ett optimalt resultat.Detta projekt löste stora delar av problemet genom att med ett praktiskt verktyg som utveckladeskunna, med mycket lÄga kostnader simulera avancerade, skrÀddarsydda, grafiskaanvÀndargrÀnssnitt. Dessa grÀnssnitt ska sedan vara helt kompatibla med de fordon och hÄrdvarasom spelar roll i den fÀrdiga produkten. Verktyget har utvecklats med mycket fokus pÄanvÀndbarhet dÀr man vid anvÀndning endast behöver lÀgga ner vÀldigt lite tid pÄ att förberedaverktyget.

Lagen om straff för vissa trafikbrott : TBL 7§; en lag som behöver förÀndras

Ett fordon som anvÀnts i samband med brott kan tas i beslag för att förebygga brott. De lagar man anvÀnder för att ta ett beslag av ett fordon Àr 36 kap BrB, 27 kap RB och trafikbrottslagen (TBL). Det Àr flera trafikbrott som kan leda till förverkande enligt TBL, dessa har vi stolpat upp men vanligast Àr olovlig körning och rattfylleri. ProblemstÀllningen nÀr man skall anvÀnda TBL 7§ i dag Àr att praxis skiljer sig runt om i Sverige pÄ de olika myndigheterna. SÀrskilt vÀrde pÄ fordonet och antalet tillfÀllen som gÀrningsmannen ska ha begÄtt ett brott, enligt TBL, skiljer sig.

Simulerade rattar : En studie om simulatorn som pedagogiskt verktyg i buss- och lastbilsförarutbildningar

Syftet med studien Àr att undersöka lastbil- och bussimulatorers för- och nackdelar i anvÀndandet som pedagogiskt verktyg. I undersökningen har intervjuer med tre pedagoger och tre studenter genomförts för att utvÀrdera simulatorer som pedagogiskt verktyg. En strÀvan att informera och vÀcka ett intresse av tekniken som hjÀlpmedel i undervisningen har ocksÄ legat till grund för arbetet. Enligt flera forskare finns ekonomiska och tidseffektiva vinster med att anvÀnda simulatorer i undervisningen. Fördelar med den virtuella miljön Àr att studenterna kan lÀra sig hur det Àr att köra ett stort fordon, möjlighet finns likasÄ att öva pÄ oförutsedda kritiska hÀndelser.

1 NĂ€sta sida ->